Vad är riktigt dålig service?

Gilla inlägget:

Galette_kichijoji

Jag tänker rätt ofta på vad som är bra service när jag besöker restauranger, oftast är det generellt bra service. Tyvärr händer det att jag går på en ordentlig mina ibland och får riktigt dålig service, det jag ska berätta om hände för någon vecka sedan.

Sista dagen innan semestern skulle vi käka gemensam lunch på min avdelning, så fem personer begav sig ut i solskenet, glada i hågen. Vi bestämde oss för att käka galette (fransk pannkaka med fyllning) på restaurang Byn i Vasastan, Stockholm där jag käkat några gånger tidigare. Restaurangen erbjuder ordentliga galetter med olika fyllningar som smakar helt okej. Denna dag var jag inte speciellt hungrig på lunchen så jag tänkte att jag köper något lite trevligare att dricka istället, så restaurangen ändå fick lite intäkter från mitt besök.

Mina kollegor beställde i lugn och ro, sen blev det min tur. Den kvinnliga kassörskan frågade vad jag ville äta och jag förklarade att jag inte var hungrig, men ville köpa lite alkoholfri cider istället. Det togs inte emot väl, de serverade bara matgäster på lunchen. Då försökte jag förklara att jag förstår att de inte vill blocka alla platser med folk som bara dricker, men att jag kunde flytta på mig om någon skulle behöva min plats. Tror ni hon lät sig övertalas? Icke! Lite besviken vände jag på klacken och försvann därifrån.

Sen hände det grejer. När mina kollegor ätit upp gick de till kassörskan och sa att de ville lämna lite feedback till chefen. Chefen kom fram och mina kollegor berättade att det var lite otrevligt att en av fem personer i ett sällskap inte tilläts bara dricka. Istället för att ta åt sig av kritiken spände Chefen upp bröstet och sa att vi skulle ”gå till kyrkan om vi ville ha gratis”, mina kollegor förklarade då att det inte handlade om det och att jag faktiskt ville beställa dricka som de kunde tjäna pengar på. Dessutom fanns det gott om plats och det var inga matgäster som hade fått vända på grund av att jag hade en av stolarna, när Chefen hört det blev han ännu mer otrevlig.

– Ni vet inte hur restauranger funkar, vrålade Chefen.

– Jo, jag har jobbat på restaurang tidigare, svarade en kollega.

– Du jobbade gratis! svarade Chefen ursinnigt.

Efter det fortsatte snacket en stund och sen gick mina kollegor därifrån. Jag fick det här återberättat för mig, men jag önskar att jag hade varit med. Summa summarum var det riktigt dålig service på Byn och vi kommer aldrig någonsin gå dit mer. Restaurangen hade kunnat rädda situationen om Chefen hade backat istället för att attackera sina kunder.

Vad är den sämsta service du upplevt när du käkat på restaurang?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *