Hemmagjord chiapudding – så gör du det enkelt

by author page

8 comments Recept

hemmagjord-chiapudding

Hemmagjord chiapudding är det coolaste sedan alla skulle göra grönkålschips förra året och som en av de sista i hela världen har jag provat det.

Vad är chiafrö?

Innan vi börjar måste vi reda ut en sak, vad fasiken är chiafrön för något? Ordet chia kommer från ordet chian, som betyder oljig på det sydamerikanska ursprungsspråket Nahuatl.

Fröna kommer från växten Salvia hispanica som också kallas för chia och det är en växt från myntafamiljen som växer naturligt i södra Mexiko och Guatemala. Enligt skriften Codez Mendoza från 1500-talet började chia att odlas av aztekerna före den europeiska invasionen. Faktan är hämtad från Wikipedia.

Varför är chiafrön så hett?

Många tror att Christopher McDougalls bok Born to run (den som handlar om barfotalöpning) fick fart på trenden. I boken berättar McDougall om att anledningen till framgångarna för superlöparna tarahumara­folket i Mexiko var drycken chia fresca som innehåller de numera hajpade fröna.

Boken blev en succé och sen startade framgångståget för chiafröna och hetast just nu är att göra en pudding som jag berättar om nedan.

Är chiafrön nyttiga?

Frågar du hälsonördarna, yogafolket, grönjuicedrickarna, typ Blossom Tainton/Anna Skipper/Katarina Zytomierska och alla andra så är fröet the bomb. Jag blir därför lite nyfiken på vad det innehåller.

<strong>NÄRINGSVÄRDE PER 100 g</strong>
Energivärde 2190 kJ (520 kcal)
Protein 21 g
Kolhydrater 38 g
varav sockerarter <0,5 g
Fett 31 g
varav mättade fettsyror 4 g
varav enkelomättade fettsyror 3 g
varav fleromättade fettsyror 24 g
Kostfiber 34 g

Som du ser innhåller fröna väldigt mycket protein och fett, tillsammans med fiberrika kolhydrater. Just fettet är intressant eftersom att stor del av det är så kallad omega 3, något vi ska äta mycket av. Utöver det är det också stor halt av kalcium, järn, magnesium, fosfor och mangan (vad det nu är…)

Det påstås att chiafrön motverkar cancer och det kanske det gör, men även om så inte är fallet, så är det väldigt intressant näringsvärde i.

Grundrecept på chiapudding

På förpackningen jag köpte står det att man ska ha 1 del frön och 9 delar vatten. Kollar man runt på nätet efter recept varieras det en hel del. Efter den researchen kom jag fram till en mängd som säkert skulle funka. I många recept står det mandelmjölk eller havremjölk, men jag föredrar vanlig mellanmjölk. Men låt inte mitt val styra dig, använd mandelmjölk, kaffegrädde, kokosmjölk eller vad du hittar hemma i kylen.

Ingredienser
2 matskedar chiafrön
2 deciliter mjölk

Så här gör du

1. Ta fram ingredienserna och en burk med lock.

2. Häll i mjölk och chiafrön, rör runt i upp till en minut för att undvika klumpbildning. Eventuellt kan du smaksätta redan här, lite vaniljpulver är gott, socker/sirap/honung/eller_liknande är en smakfråga om det ska tillsättas.

3. Låt det vila över natten i kylen (gör det alltså på kvällen innan…)

4. Ät det med dina favoritbär/frukt till frukosten med en sked, supergott och nyttigt!

chiapudding-recept

Hur smakar chiapudding?

Chiapudding smakar ingenting, fröna är i stort sett smaklösa, likt tapiokapärlor. Det intressanta med chiapuddingen är konsistensen, det geléaktiga och krispigheten i fröna. Konsistensen är också en vattendelare i chiapuddingsvärlden, vissa vill ha den supertjock och andra vill ha den nästa helt rinnande, du måste själv hitta hur du vill ha den.

Jag gillar att ha färska bär i min chiapudding, på bilden ser du färska björnbär och frysta hallon. Testa dig fram till vad just du tycker är gott, banan och äpple är också säkra kort. Börja nu testa hemma!

Vad tycker du om chiapudding?

8 Comments

  1. What, mangan?! Sådan svart sörja man förr lagade tänder med? Lät inte så gott helt plötsligt.. Jag har min första portion stående i kylen men hade hoppats på fastare konsistens, min rinner fortfarande efter en natt i kylen. Kanske blir keso till frukost ändå 😉 Jag toppar med passionsfrukt i vilket fall, såå gott och lite (mycket) lyxigt

  2. mli, du blandar nog i hop mangan med amalgam. Amalgam innehåller kvicksilver och anvädes till att laga tänder med medan Mangan är ett grundämne. I matsammanhang kallar man det väl för ett spårämne. Något kroppen behöver men bara i små små mängder.

  3. Mangan är inte amalgam!! Det är ett ämne som finns i spannmål som tex ris eller havre. Finns även mycket mangan i modersmjölk. Nödvändigt för vår kropp.

    1. Hej Sara!
      Har du provat att addera lite mer chiafrön eller minska på mjölken? Min erfarenhet är att typ ”uppsugningsförmågan”/kladdigheten skiljer sig mellan olika typer av chiafrön. Exempelvis de jag köpt av märket Risenta blir kladdigare och fastare än de frön jag köpte på Whole Foods i USA. Hoppas detta kan hjälpa.

  4. Något stämmer inte…
    Näringsinnehållet..
    Räkna ihop Protein, Kolhydrat, Fett och Kostfiber så blir det: 125 Gram… dvs 25 gram för mycket av någonting.

  5. Kolhydrater: 5 gram
    Protein: 16 gram
    Fett: 31 gram
    Fibrer: 37 gram
    Kalcium: 63 % av RDI
    Mangan: 108 % av RDI
    Fosfor: 95 % av RDI

  6. Att göra en chiapudding går på tio till femton minuter om man har rätt mängd frön i mjölken. Jag tar 4 msk chiafrön till 2,5 dl vätska (gärna hemmagjord cashewmjölk eller kokosmjölk. Då blir det en perfekt konsistens på en gång, men man får gärna röra lite i början så det inte klumpar sig. Jättebra att göra i burk och ha med sig som mellanmål. Min favorit är att smaksätta med lite agavesirap och vaniljessens. Fantastiskt gott!
    Läs gärna mer här…

    http://angelasheaven.com/sv/chia-ett-superfro-med-manga-fordelar/

    Angela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *