Omslaget till Brygg öl av Henok Fentie och Karl Grandin

Recension Brygg öl av Henok Fentie och Karl Grandin

Nu har jag äntligen läst boken Brygg öl av Henok Fentie och Karl Grandin från bryggeriet Omnipollo. Boken riktar sig till ölintresserade som vill börja brygga öl hemma och du får grundliga instruktioner som hjälp på vägen under de första stapplande stegen i bryggerivärlden.

Det första man ser av boken är omslaget och det är väldigt okonventionellt. Till skillnad från de flesta andra böcker inom mat och dryck så har vi inga fräscha lifestylebilder på framsidan (eller i boken heller för den delen). Istället är omslaget mörkgrönt med texten Brygg öl och en snygg illustration av en ölflaska, mina tankar går till Bibeln och kanske är det en önskedröm från Fentie och Grandin, att deras läsare ska se Brygg öl som en bibel för ölbryggare. Kanske kunde omslaget gjorts mer säljande om man ville nå ut lite bredare, men samtidigt undrar jag hur mainstream en bok om ölbryggning verkligen är. Jag tycker grabbarna valt helt rätt väg och bokens form följer den röda tråden som vi även ser i deras ölflaskor.

Inlaga i boken Brygg öl

Bokens innehåll är väldigt pedagogiskt och börjar med en förklaring av vad öl består av egentligen, med de vanliga råvarorna malt, humle, jäst och vatten. Därefter går Fentie och Grandin igenom hur man steg för steg brygger sin första öl hemma i köket. När jag läser går tankarna till den bok jag hade på högstadiet när det var hemkunskap, men det är lite lättsammare i Brygg öl. Även om jag bryggt öl själv några gånger hemma så lärde jag mig en hel del nytt och boken är jättebra när jag ska ta nästa steg och bli en helmaltsbryggare.

Inlaga i boken Brygg öl

Det bästa i Brygg öl är alla recept som du får ta del av, flera av Omnipollos öl där vi får höra om tankarna med just de ölen, men också Brooklyn Lager och en kopia av Guinness.

Det enda negativa jag hittar i boken är att det lite för hastigt går igenom hur jäsningen funkar. När jag intervjuade Henok Fentie i min podcast lyfte han fram att just jäsningen av ölen är det svåraste i bryggningen och det som många bryggare misslyckas med. Nu är detta inte hela världen dock.

Om du är nyfiken på ölbryggning så tycker jag att du direkt ska köpa boken (länk till Bokus och Adlibris)!