Testar den här 5:2-dieten – så går det för mig

by author page

6 comments Nyheter

52-dieten-2

Av någon anledning har den här 5:2-dieten blivit en stor succé och nu har även jag börjat testa det. Idag är jag inne på tredje veckan, men det är för tidigt för utvärdering än.

Mer läsning om 5:2Michael Mosleys dokumentär Eat, Fast & Live Stronger blev riktigt omtalad när SVT:s Vetenskapens Värld visade den tidigare i våras. Väldigt förenklat talade den om fördelarna med att fasta för att må bättre, men också för att gå ned i vikt. Det enklaste sättet att åstadkomma effekten är att fasta två och äta som vanligt fem dagar i veckan, därav namnet 5:2-dieten.

Jag är väldigt skeptisk till dieter av olika slag, frågar du mig så är det bara trams att GI, Atkins eller LCHF är mirakelmetoder. 5:2-dieten är dock lite mer vettig och dessutom behöver du inte utesluta massa mat du tycker om (förutom de dagarna du fasta).

Helst vill jag gå ner lite i vikt, men det vore också bra om jag blir piggare av detta. Vikten är lätt att mäta, det andra är lite svårare. Än så länge tycker jag inte att det är speciellt jobbigt. Visst blir jag lite hungrig, men vetskapen om att jag får äta redan på morgonen dagen efter gör det överkomligt.

52-dietenPrecis som vanligt ska någon tjäna pengar på 5:2-dieten, den här gången är det i form av olika böcker som ingående förklarar hur det funkar och tipsar om olika recept. Den mest populära boken är Michael Mosleys egen, 5:2 dieten : friskare, smalare, längre liv med halvfasta som nu också finns på svenska. Bland annat Adlibris och Bokus säljer den om du är intresserad.

Jag är dock inte intresserad av några böcker eller recept, jag kör samma maträtt varje gång. Alla fastedagar börjar jag med en rejäl portion havregrynsgröt (100 gram gryn med vatten) med två skivade bananer i. Med den frukosten blir jag rejält mätt och får samtidigt i mig de 600 kalorier som jag ska ha.

Nu börjar semestrarna ta slut och som ett säkert tecken på det kommer böckerna om olika dieter att skjuta i höjden. Redan nu handlar hela 4 av 5 på Adlibris topplista över kokböcker om 5:2-dieten. Helt sjukt om du frågar mig.

Vad tror du om 5:2-dieten?

LÄS MER: Min recension av boken om 5:2-dieten

Related Posts

Omslag till Boken om 5:2-dieten av Michael Mosley Boken om 5:2-dieten av Michael Mosley Pintxos i form av fisk på bröd Tips för 5:2

6 Comments

  1. Hej, följer din blogg och roligt att läsa ditt matintresse och recenssioner av nya restauranger. Verkligen roligt och uppskattar det. Tack!

    Det finns många varianter av den här 5:2 dieten och personligen har jag gjot det i ca. 3 månader av en variant som kallas ”Warrior diet”, dvs. jag intar endast en måltid per dag och ca. 3 timmars ”matfönster” för att sedan fasta i 21-22 timmar innan det är dags för nästa måltid. Jag kör den här dieten 4 dagar i sträck måndag-torsdag och tillåter mig att äta lunch och middag under resten av veckan. Men viktigast av allt är att inte inta några som helst kalorier under dessa 21-22 timmar. Kombinerar du detta med en lågtempo motion med att hålla i gång musklerna, så kommer kroppen att börja bränna kroppsfettet så småningom och sakta gå ner i vikt.

    Jag har gått ner ca. 3 kilo under perioden men för mig är inte det viktigaste att gå ned i vikt räknat i kilo utan snarare möjligheten att sätta igång en reparationsfas och föryngringsfas med hjälp av dieten. Det viktigast för mig är att få ned insulinnivån och IGF-1 så lågt som möjligt i kroppen, vilket tar ca. 21-24 timmar, innan jag tillåter mig att äta igen. Jag älskar verkligen att äta och dricka, så det är en pärs att avstå från mat under så lång tid. Men det viktigaste är att lyssna på kroppens hungersignal och äta när du ”är” riktigt hungrig” och inte äta vid första ”knorren” från magen. Och stora fördelen med dieten är att jag kan tillåta mig att äta av allt och inte behöva känna stress av att inte få äta t.ex. kolhydrater och desserter.

    För mig har det blivit en livsstil att skippa lunch på jobbet, gå och tränar lätt på lunchen för att äta middag som mitt enda mål mat under 24 timmar. För mig funkar det och det är en vanesak att inte äta på ca. 21-22 timmar. Alla har olika förutsättningar och för vissa funkar och för vissa inte. Det intressanta med forskningen bakom ”Periodisk fasta” (Intermittent Fasting) är att människor som svalt under den stora depressionen på 30-talet i USA, så ökade medellivslängden med 6 år! Poängen är att detta går emot den gängse uppfattning som råder idag att ”äta mindre portioner men oftare och att inte hoppa över frukosten”. Detta leder till att vi konstant håller insulinproduktionen igång och IGF-1 som göra att kroppen aldrig får tid att återhämta sig och i slutändan lägger på oss mer hull i stället för att bränna bort det med ökad ämneomsättning. Ungefär som att förr så trodde man att jorden var i centrum tills Galileo påstod att det är solen som är i centrum och jorden roterade runt solen i stället! Kolla upp Intermittent fasting på nätet om du är intresserad för att få veta hur kroppen fungerar och vad insulin och hormonet IGF-1 har för påverkan på kroppen. Det är mycket vetenskap som ligger bakom och inte bara populär mode vetenskap som råkar vara inne för tillfället.

    Önskar dig lycka till med 5:2-dieten eller varianter av den.
    Hls Ian

  2. Undrar väldigt mycket vad det gör med ens produktivitet. Är en zombie själv innan lunch då jag hatar frukost och inte kan få i mig särskilt mycket, denna begränsade näring märks väldigt tydligt och därmed schemalägger jag inget intelligenskrävande innan lunch utan rutinröra såsom svara på de flesta email, städa och annat inträffar då. Undra hur man fungerar en hel dag isf..

    1. Jag har tänkt samma tanke, klarar jag av att fasta när det kommer igång på riktigt med jobbet? Viktigt att vara på topp, speciellt under kundmöten och liknande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *