Pintxos i form av fisk på bröd

Tips för 5:2

by author page

2 comments Nyheter

Tips för 5:2

5:2-dieten har verkligen slagit igenom ordentligt i Sverige, här kommer mina 11 tips för 5:2.

Det finns gott om bloggar och böcker där ute som handlar om 5:2, men jag saknar något kort och koncist, därför skrev jag ihop denna artikel. 11 tips för 5:2 som jag själv kommit fram till.

1. Planera dina fastedagar

För att dina två fastedagar varje vecka ska gå så enkelt till som möjligt rekommenderar jag dig att du markerar valda dagar i din kalender. På så sätt kan du också lättare ta dig an lunchförfrågningar och säga att du är upptagen den dagen om en person vill luncha med dig.

2. Mitt bästa tips för 5:2: Håll det enkelt

Mer läsning om 5:2-dietenLustigt nog är 5 av de 10 mest säljande kokböckerna hos Adlibris böcker som handlar om 5:2-dieten. Det stora säljargumentet med 5:2 är ju att man inte behöver några specialanpassade recept.

Mitt tips är alltså, strunta i 5:2-kokböckerna, välj istället något som du gillar att äta till frukost och som samtidigt är rätt mättande. Jag själv brukar äta en ordentligt stor tallrik med havregrynsgröt till frukost, knappast något man behöver ett recept för att tillaga.

DISCLAIMER: Tydligen finns det en miljard metoder inom 5:2-dieten, vissa gör som jag och andra sprider ut det under hela dagen. Oklart vad som är bäst, jag tror att det är väldigt personligt vad man orkar.

Det är kanske mitt allra bästa tips för 5:2.

3. Berätta eller inte berätta?

Fundera på om det är rätt att berätta för alla på jobbet att du kör 5:2 eller inte. Beroende på hur dina kollegor är kan du få gliringar eller stöd. Om du inte vill berätta, kan du säga att du äter något snabbt när de andra frågar om du ska iväg och käka lunch med dem.

4. Ta en pause under lunchen

Det jobbigaste med dagarna jag fastar med 5:2 är definitivt luncherna. Om man jobbar på kontor brukar lunchdiskussionerna ibland börja redan vid 11-snåret. Jag tycker att det är bra att ta en pause under lunchen även om du inte ska äta något, då känns inte arbetsdagen så lång heller. Två tips är att antingen gå en promenad med en bra podcast i lurarna eller att sätta sig ned med en bok och en kopp te.

5. Lyssna inte på ”hatarna”

”Hatarna” är kanske ett lite hårt ord, det jag menar är folk i din omgivning som till exempel säger ”att det inte är värt det” eller ”jag tror inte på såna dieter”. Good for them! Du kan strunta i det tycker jag. Tids nog kommer du själv märka om det är värt det eller om 5:2-dieten ”funkar” för dig.

Tips 6-11 hittar du på nästa sida, du bläddrar här under.

2 Comments

  1. Hej Andreas!

    Vilka härliga kom igång tips, mitt bästa är att försöka träna varje 5:2 faste dag så att tiden går! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *